Världspremiär i Tabergsgruvan

Världspremiär i Tabergsgruvan

I den unika miljö som Tabergsgruvan erbjuder, med sin akustik och sina visuellt spektakulära effekter där ljuset spelar över väggarna kommer Jönköpings enda professionella operasällskapet Minopera att mellan 12-20 september uppföra en världspremiär av det klassiska verket

”Då du hör stenar gråta-en huvudskalleplats för sång” från Christofer Elgh och Sven Smedberg. Verket framförs under projektet Subterranea 2 i Tabergs gruva.

-Gruvguiden vid Tabergsgruvan Peter Matussek föreslog 2018 att jag skulle ha en konstutställning i gruvan. Det var en lockande tanke, men jag såg omedelbart att gruvan hade potential för mer än måleri. Tillsammans med Wolfgang Veith och Annika Liljenroth från Minopera drog vi igång projektet med nyskriven musik för opera inspirerad av gruvmiljön., säger Sören Nordenström, konstnären och mannen bakom Subterranea.

-En kall januaridag var vi på plats för undersökning av gruvan. Till vår fascination och inspiration var gruvan denna vinterdag full av naturliga isskulpturer från golv till tak. Så många vildhjärnor på en sådan fantastisk plats! Den ena idén efter den andra föddes. Väl ute ur gruvan stod vi i snö upp till anklarna medan vi entusiastiskt drog upp riktlinjerna för projektet och märkte nog inte att vi höll på att förfrysa fötterna.

SUBTERRANEA – Ett unikt evenemang på en unik plats
Maj 2019 fick besökarna i Tabergsgruvans unika miljö för första gången möjlighet att ta del av en unik tvärkonstnärlig kulturupplevelse. Bakom projektet stod Scenkonst Jönköping som projektledare och en lokal konstnärsgrupp som med stöd av Leader Västra Småland bjöd in publiken till en unik komposition av måleri, ljusinstallationer, skulptur, videokonst och musik. Tabergsgruvan, en naturmiljö, värd att bevara för framtida generationer, skulle visas på ett helt nytt sätt.

September 2020 öppnas portarna till gruvan igen. Genom stöd av Kulturrådet, Region Jönköpings Län, Jönköpings Kommun och Sparbankstiftelsen Alfa ges möjlighet att bjuda på ytterligare en kulturupplevelse av hög klass. Årets konstnärliga utgångspunkt är den mystiska berättelsen om “Orfeus och Euridyke”. Både konstnärerna och musikerna kommer att bearbeta ämnet i en gemensam konstnärlig process.

I sagans klassiska tappning vandrar Orfeus omkring i bergen utom sig av sorg efter att hans älskade Eurydike dött av ett ormbett. Han spelade så vackert på sin lyra att till och med naturen och de vilda djuren stannade upp för att lyssna. Orfeus lyckades med sin sköna och sorgsna musik beveka underjordens härskare Karon och Hades, och göra Eurydike till den enda människa som någonsin tillåtits återvända nerifrån dödsriket. Det enda villkoret var att han skulle leda henne upp till de levandes värld utan att se sig om efter henne. Hur det går i Minoperas uppsättning av Orfeus och Eurydike, om Orfeus vänder sig om och förlorar sin käresta för alltid, det ska inte avslöjas här.

Coronasäker upplevelse
Hela evenemanget är coronaanpassat vilket betyder att antalet besökare är reducerat genom förbokningen av biljetter för allas säkerhet. Detta påverkar inte det konstnärliga innehållet och Minopera med ensemblen kommer som vanligt att bjuda på en storslagen upplevelse, nu i en unik miljö. Som sopraner ser vi Annika Liljenroth och Ann Roach med Pär Nilsén som baryton. Urpremiären med nyskriven musik av kompositören Christopher Elgh sker den 12 september och pågår till den 20 september.

derlappen på scen
Under tre datum i maj (1,2 och 5e) kommer operetten Läderlappen av Johan Strauss på Jönköpings Teater att uppföras. Wolfgang Veith är verksamhetsledare och operasångare från operans förlovade hemland Österrike som tillsammans med sin svenska fru, operasångerskan Annika Liljenroth utgör eldsjälarna bakom Minopera.

-Läderlappen är ju en av Johans Strauss absolut mest kända operetter, och vi har länge drömt om att få sätta upp den tillsammans, berättar Wolfgang som gjort Läderlappen i hela sex olika andra sammanhang tidigare, bland annat i Japan.

-Det är en fantastisk pjäs, och i operettens form med både dialog och sång är den ett fint tillfälle för publiken att få hänryckas och glömma sina sorger för ett par timmar, säger han.

-Den passar också alla åldrar. Vi har inte anpassat den till en ung publik men eftersom den är rolig och fartfylld har vi satt åldersgränsen till sex år, säger Annika som också har en bred erfarenhet av regi med uppsättningar för barn.

Dråpliga scener
I operetten som uruppfördes 1874 på Theater an der Wien anordnas en fest hos prins Orlofsky där en av karaktärerna, Eisenstein (spelad av Wolfgang Veith) utsätts för ett spratt. Hans hustru Rosalinde (spelad av Annika Liljenroth) deltar nämligen på festen honom ovetande, förklädd till en beslöjad ungersk grevinna. I tron att han ska få ha lite roligt och kunna flörta, skapas dråplig situationskomik.

-Vi har ju aldrig fått spela äkta makar på scenen tidigare, så det är ju kul, säger Annika, och Wolfgang instämmer: -Det gör det hela intensivare och mer autentiskt. Man känner ju alla känslor på riktigt som karaktärerna går igenom.

-Min karaktär Rosalinde är en sån roll som varje sopran drömmer om. Det är en väldigt krävande roll sångmässigt, men jag har också väldigt roligt för jag får driva med min man Eisenstein genom hela andra akten, och vi jagar varandra fram och tillbaka över scenen, berättar Annika.

Stort intresse i Jönköping
Ensemblen består både av rutinerade och internationellt erfarna sångare, samt lokala förmågor och talanger. Regi står Åsa Elmgren för, utbildad på samma operahögskola i Wien som Wolfgang och Annika. Dirigent är Christian Pollack, också han med lång erfarenhet och uppdrag som dirigent i både Österrike och Tyskland.

-Detta är ett fantastiskt sällskap som verkligen bjuder på sig själva, och skapar en fin stämning på scenen. Sedan är det också ett stort samarbetsprojekt som engagerar hela Jönköping. Vi är 80 personer på scenen, och med 40-45 personer i orkestern är vi över 100 inblandade, säger Wolfgang.

-Det är många som bidrar till att detta kan bli av. Vi har stöd från bl.a. Jönköpings kommun, och har sponsorer som t.ex. Handelsbanken. Intresset är jättestort och biljettförsäljningen som är igång har redan gått bra. Biljetterna till premiären är till hälften slutsålda, säger Annika.

-Det är också väldigt roligt att få spela på Jönköpings Teater, vilket är första gången för oss. Det är en gammal anrik byggnad med bra akustik som just en gång uppfördes för sådana här arrangemang, säger Wolfgang, och avslöjar avslutningsvis att Minopera har fler överraskningar på lut.

-Vi kommer också att skapa en återkommande operettfestival framöver i Småland, vilket vi tror kommer att locka många. Operetten som konstform hade en storhetstid mellan ca 30-70-tal och många äldre minns det med glädje. Kan vi öka dess popularitet igen är det jätteroligt.

www.minopera.se