Vem är Odjuret på Malmö Opera?

Vem är Odjuret på Malmö Opera?

Efter huvudroller på Broadway och West End är Fred Johanson förmodligen Sveriges internationellt mest kända manliga musikalstjärna.

Nu återvänder han till Malmö för att spela en av sina paradroller – Odjuret i Malmö Operas uppsättning av Disneys klassiker Skönheten och odjuret.

Fred Johanson är en lång och kraftig man, som nästan får stolen i logen på Malmö Opera att se bräcklig ut. Det är bekanta omgivningar för honom. Här har han gjort roller som Pontius Pilatus i Jesus Christ Superstar, Juan Perón i Evita och Javert i Les Miserábles. Alla stora publik- och kritikerframgångar, men det var en annan roll som blev den verkliga språngbrädan ut i världen. 2010 gjorde han Max i Sunset Boulevard på Göteborgsoperan. Under en repetition bad han en regiassistent filma några scener mot Gunilla Backman, en film som sedan hamnade ”på en hårddisk någonstans”.

Några år senare frågade hans agent efter den, i samband med att en stor produktion planerades på Coliseum i London, med premiär 2016.

”Glenn Close skulle komma över och göra Norma Desmond men de skulle inte göra några auditions. Så jag skickade över filmen. Några månader senare ringer min agent och säger ”Are you sitting down? You got the gig!’”

Upplevelsen var fantastisk, men mest för att han fick spela mot Close.

”Teatern, umgänget, musiken, det skiljer sig inte hysteriskt mycket från West End eller Stockholm eller Malmö. Jag har varit där, jag har fått känna på det, jag skulle kanske göra det igen om jag fick en bra roll, men det var också så att man längtade hem och tyckte det var väldig stökigt i New York. Det var bra att få lära sig det, att det inte bara var glamour. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Men nu är alltså Fred Johanson tillbaka i Malmö och även tillbaka i en roll han gjort förut – odjuret i Disneys Skönheten och odjuret. Första gången var i Göteborgsoperans uppsättning 2005, en uppsättning som sedan gick vidare till Göta Lejon i Stockholm. Det var, säger Fred Johanson, en uppsättning som låg väldigt nära Disneyfilmen och därför spelade han den kanske också som en seriefigur. Med femton års extra erfarenhet blir tolkningen nu en annan.

”För att man ska tro på karaktären måste man ta den på allvar. Det finns någon form av utveckling och transformation, från att vara ett odjur inombords blir man en skönhet inombords genom att lära sig empati. Så jag försöker göra honom mer verklig. Om man tog bort mask och allting så skulle folk kunna relatera till honom ändå.

Hur gör man då för att hitta nya infallsvinklar på en roll man redan gjort?

”Vissa bitar som finns där är bra, jag kan behålla dem. Sedan försöker jag hitta nya vägar, nya tankar, framför allt genom att lyssna på de nya skådespelarna, Sofie och Johannes, som har nya tankar och idéer hur man ska tolka manuset.”

Även regissören, Linus Fellbom, har en annan ingång. Berättelsen är lite starkare, lite svartare, och scenografin mer komplex, säger Fred Johanson. ”Scenografin måste få vara stor, pompös, den är en stor del i berättandet. Det kan inte vara en pappskiva med en bild på ett slott, man behöver pelarna, vridscenen, projektionerna. Jag såg den allra första produktionen, det var väldigt mycket den tecknade filmen. Här är det något helt annat. Det känns som djupare relationer mellan karaktärerna, det finns en svärta i den som annars är svår att se genom Disney-glittret, odjuret ser läskigare ut, kostymerna är fantastiska. Jag är partisk, men det känns som den bästa versionen som jag har upplevt.”

Skönheten och odjuret spelas på Malmö Opera till 30 april.