Ställ krav på stenskottslagningen

Ställ krav på stenskottslagningen

Vid stenskottslagning spelar det ingen roll hur bra verktygen är om limmet inte håller samma höga kvalitet.

På GlasWeld pågår det just nu ett intensivt arbete för att nå ut till verkstäder och försäkringsbolag om vikten av att välja rätt lim och verktyg för bäst resultat.

Stenskott och repor uppstår när man minst anar det. Och med tanke på bristande vägunderhåll i många delar av landet, är det svårt att göra något för att skydda bilen. Trots att stenskott och repor knappast märks på bilen prestanda, så behöver dessa ändå åtgärdas för att inte orsaka retliga problem på sikt.

– Det är vanligt att stenskott som inte åtgärdas spricker vidare. Ibland är sprickorna så pass omfattande att många verkstäder anser att glasrutan bör bytas ut. Men i många fall byts rutan ut helt i onödan. Med GlasWelds patenterade lösning för vindrutereparation går det att laga rutan utan att demontera den. Det är bättre för såväl plånboken som miljön, berättar Esbjörn Rönnholm, vd på Glas-Weld System AB.

Hög hållfasthet på limmet
När det kommer till lim som används vid vindrutereparationer är kravställningen i USA långt kommen jämfört med Sverige. Där har standardiseringsorganisationen ANSI i tester fastställt att limmet som används vid vindrutereparationer måste ha en hållfasthet på minst 3000 psi, vilket snabbt översatt blir till kg tryck per kvadratcentimeter. Något som många av de limmer som används av serviceverkstäder i Sverige inte uppfyller.

– Undermåligt lim innebär att limmet gulnar efter bara några månader när det exponeras för solens UV-strålar. UV-strålarna bryter helt enkelt sönder limmet. Något som inte bara gör att stenskottet blir synligt igen, det gör även att reparationerna får möjlighet att spricka vidare. GlasWelds lim är resistent mot UV-strålar och har i oberoende tester visat sig ha en hållfasthet på upp till 5000 psi, fortsätter han.

I slutändan innebär det att både kunder och framförallt försäkringsbolagen får betala ut otroligt mycket pengar helt i onödan, bara för att de inte har någon som helst koll på vad marknaden använder för verktyg och limmer för stenskottslagningar.

Försäkringsbolag börjar ställa krav
Men trots att försäkringsbolag på senare år börjat ställa högre krav på eftermarknaden för lim som används vid rutbyten, finns det fortfarande mycket kvar att göra när det kommer till kravställningen vid stenskottslagningar.

– I takt med teknikutvecklingen ökar även kravet på lösningar när det kommer till bilens vindruta. Idag är det inte ovanligt att vindrutor är utrustade med avancerad teknik så som kameror. Något som medför att det snabbt blir ekonomiskt oförsvarbart att byta ut vindrutor i onödan. Men vid just vindrutereparationer är det långt ifrån alla limsorter och verktyg som håller måttet. Därtill är det inte ovanligt att verkstäder blandar olika fabrikat av limmer till sina verktyg. Det sägs att försäkringsbolagen rekommenderar att verkstäderna skall följa tillverkarens rekommendationer, men det görs det absolut inte idag, tyvärr. För att få bästa möjliga resultat skulle vi gärna se att försäkringsbolagen tittar över marknaden och ställer krav även vid reparationer av vindrutor, både för sina kunders och egna ekonomins skull. Varför ska man som kund, där man måste åka till hänvisade verkstäder, inte kunna kräva att då också få en kvalitativ lagning, avslutar Esbjörn.

Marknadsledande produkter
Utöver lim- och verktyg för vindrutereparationer erbjuder GlasWeld även marknadsledande produkter för repborttagning utan att få optisk brytning, och strålkastarrenovering med 3 års garanti; testat på oberoende laboratorium.

Så nästa gång du behöver reparera vindrutan, ta bort repor eller restaurera strålkastare. Ställ krav på din verkstad att de använder rätt produkter, för bästa möjliga resultat – för såväl plånboken, bilen och miljön.

www.glasweld.se kan du läsa mer om de marknadsledande produkterna.

GlasWelds kunder och nytt samarbete
Idag hör bl.a. Volvo Cars och Volvo Trucks, Ryds Bilglas, Toyota samt BMW till några av GlasWelds största kunder. Även Koenigsegg finns med som kund och snart inleds därtill ett samarbete innefattande repborttagning – Worldwide, med Volkswagen Group som bl.a. äger VW, Audi, Seat, Skoda, Ferrari, Lamborghini, Porsche m.fl.